Online op zoek naar nieuwe medewerkers?
Steeds meer van onze communicatie verloopt online. We delen onze bedrijfsboodschap via de website, op social media, en met online advertenties bereiken we gericht onze doelgroep. Het is dan ook een logische stap om ook online op zoek gaan naar nieuwe medewerkers.
Traditionele methoden zoals vacaturewebsites en recruiters zijn nog steeds effectief, maar waarom zouden we niet onze vacatures promotie zoals we ook onze producten promoten? In de marketing wordt vaak gesproken over de wet van zeven contactmomenten: een consument gaat pas over tot actie nadat hij of zij gemiddeld zeven keer met het merk of product in aanraking is geweest. Dit principe dateert uit de jaren '50, maar nog regelmatig komt deze wet voorbij in gesprekken. Maar is de situatie tegenwoordig niet heel anders? Alles is reclame, denk maar aan je Instagram-feed, tv, radio en de bekende influencers. Tegenwoordig beweren experts dat we zelfs 70 contactmomenten nodig hebben voor een reactie.
Dat klinkt als een enorme opgave. Maar adverteren is nog nooit zó meetbaar en betaalbaar geweest. De nadruk ligt op creatief en onderscheidend zijn. Tegenwoordig kunnen we precies zien wat de concurrenten doen en hierdoor de advertentie zo inrichten dat ze onderscheidend zijn en hierdoor opvallen. Immers, we richten, in vergelijking met onze concurrenten, onze peilen op dezelfde kandidaten, dus moet je zorgen dat je opvalt op het juiste moment.
Misschien vraag je je af of online advertenties wel de juiste sollicitanten opleveren, of juist veel ongeschikte kandidaten aantrekken. Onze ervaring heeft geleerd dat met een scherp medewerkersprofiel, een advertentie die past bij je organisatie en een laagdrempelige sollicitatieprocedure, de kwaliteit van de sollicitanten hoog is en de advertentiekosten in de hand te houden zijn.
Zal online adverteren de recruiters en vacatureplatformen vervangen? Waarschijnlijk niet op korte termijn. Maar het is een krachtige aanvulling als je gericht kandidaten wilt aanspreken, retargeten en na meerdere contactmomenten binnen wilt halen. Online adverteren is dan ook zeker het proberen waard!