Wat kan ik met een social media strategie?
Het klinkt handig, zo'n strategie. Maar wat kun je hier precies mee? Een strategie voor de social media creëert overzicht en geeft richting. Zo bepaal je welke mensen je eigenlijk wilt bereiken, op welke platformen die mensen te vinden zijn en met welke frequentie je berichten wilt plaatsen. Een van de belangrijkste punten die een strategie voor social media realiseert is consistentie.
Consistentie is belangrijk voor alle communicatie van je bedrijf.
Met consistentie creëer je herkenbaarheid, zet je een duidelijke sfeer neer en werk je aan de synergie tussen alle communicatiemiddelen en je bedrijf. Ook geeft het voor jezelf een duidelijk kader, waar de berichten aan moet voldoen. Het is belangrijk dat de strategie aan sluit bij de keuzes die je eerder hebt gemaakt voor je bedrijf zoals huisstijl, tone of voice, strategie en doelgroep. Heb je hier nog niet een duidelijk kader voor, of nog niet uitgewerkt? Dan is het goed om daar te beginnen.
Je bepaalt de content die je wilt gaan plaatsen en kiest hierbij de juiste platformen. De mensen die je wilt bereiken en het doel dat je voor ogen hebt is hierin leidend. Alle content die je schrijft toets je aan de strategie, hierdoor ontstaat de consistentie. De juiste mensen krijgen je content te zien en zij gaan je content herkennen en koppelen aan je bedrijf. Zo werk je aan de identiteit en het imago van je organisatie en zet je bijvoorbeeld in op het binnenhalen van de juiste klanten of het bereiken van de mensen die voor jou van belang zijn.
In het kort, wat is belangrijk voor een goede social media strategie?
- Voor wie schrijf je de berichten; kies de juiste doelgroep
- Wat wil je met de berichten bereiken; bepaal je doel
- Zorg dat het past bij je bedrijf
- Kies de juiste platform; gebruik het platform waar ook je doelgroep op te vinden is
Met als resultaat: een social media strategie geeft handvaten om zelf aan de slag te gaan met social media. Zodat je berichten een weerspiegeling zijn van de identiteit van je bedrijf en je de juiste mensen met een smaakvolle boodschap bereikt.
Dat wil jij toch ook?