
Zo vernieuw je zonder te veranderen
Je kent ze nog wel: PTT werd PostNL, Facebook werd Meta, Blue Ribbon Sports werd Nike. Grote merken die hun naam achter zich lieten om ruimte te maken voor iets nieuws.
Maar wat als je naam al precies zegt wie je bent? Wat als juist daar je kracht ligt? Omrop Fryslân is hier het perfecte voorbeeld van. Natuurlijk heeft het logo een opfrisbeurt gehad. De studio kreeg een upgrade. De formats vernieuwden. Alles oogt moderner en frisser, klaar voor een nieuwe generatie kijkers. Maar de naam? Die bleef hetzelfde. En dat is maar goed ook. Omrop Fryslân? Dat lijkt inmiddels wel een begrip.
Fries, vertrouwd en toch helemaal van nu
Dat de naam bleef, wil niet zeggen dat ze niet vooruitgaan. Integendeel. Met korte filmpjes op de socials, snelle nieuwsflitsen en verrassend veel humor weten ze een jonge doelgroep aan zich te binden. Ze zijn niet bang om te spelen met hun Friese roots: van actuele inhakers tot memes over súkerbôle (lekker!).
Ze laten zien dat je niet altijd hoeft te veranderen wat je bent, maar wel hoe je dat laat zien.
Van touch-up naar strategie
We hebben allemaal weleens de drang om iets te vernieuwen. Een frisse kleur op de muur. Een nieuwe coupe. Een ander lettertype in je huisstijl. De verleiding van verandering is groot en meestal begint die bij de buitenkant. Een snelle touch-up! Maar echte vernieuwing zit vaak dieper. Niet in het logo of de slogan, maar in hoe je gezien wilt worden en vooral: door wie.
Dat zie je ook bij Omrop Fryslân. Soms lijkt het alsof social media spontaan is en vanzelf gaat. Maar geloof me: daar zit strategie achter. Want de vraag "Wie willen we bereiken?" klinkt misschien als een cliché uit een brainstormsessie, maar het is een vraag die alles bepaalt.
- Waar zit die doelgroep?
- Wat trekt hun aandacht?
- Waar haken ze op af, en wat spreekt hun aan?
En eerlijk is eerlijk, ik heb het zelf ook anders ervaren: vroeger keek ik naar Omrop Fryslân bij pake en beppe op de bank. Of misschien een keer per jaar tijdens het Skûtsjesilen. Maar nu? Nu kom ik ze dagelijks tegen op mijn tijdlijn. In een meme of een grappige reel die nét dat typische Friese gevoel vangt. Het is herkenbaar en daarom ben ik bewust betrokken. Het straalt trots uit zonder schreeuwerig te zijn.
Nu ben ik natuurlijk ook een paar jaartjes ouder, maar tegelijkertijd laten ze zien dat ze zélf ook met de tijd meegaan. Ze blijven trouw aan wie ze zijn, maar weten precies hoe ze relevant blijven voor een nieuwe generatie. En dat maakt het sterk.
Wat betekent dit voor jouw merk?
Niet elk merk hoeft te veranderen om vernieuwend te zijn. Soms ligt de kracht juist in wat je durft te behouden: de herkenbaarheid, de tone of voice en het verhaal dat je vertelt. Zelfs met kleine aanpassingen in vorm, kanaal of energie kun je een groot verschil maken.
Dus voordat je je hele branding overhoopgooit, stel jezelf eens deze vragen:
- Sluit onze uitstraling nog aan bij wie we nu zijn?
- Worden we gezien door de mensen die we willen bereiken?
- En klopt ons verhaal? Of zijn we vooral druk met de verpakking?
Soms is
het antwoord verrassend simpel. Misschien hoef je helemaal niet te veranderen.
Misschien moet je alleen laten zien wat er al lang in zit.
Twijfel je of jouw merkverhaal nog klopt met wie je bent en wat je wilt uitstralen? Bij Flavour kijken we graag met je mee.